Sverige levererar! Dagens recension: Skills

Skills (Svensk) Genre: Action. Speltid:86min

Kelvin har det jobbigt. Hans mamma har ganska nyligen dött och det har tagit mycket hårt på honom så han ställer till med massor av problem och bryr sig inte speciellt mycket. Hans pappa är polis och får ofta komma och "rädda" Kelvin. Men Kelvin hatar när han gör så och säger att han kan klara sig själv. Han och hans polare Tommy kör mycket parkour (hoppar, studsar, springer, voltar i alla olika miljöer) som han även bor tillsammans med vilket inte alltid funkar så bra för att Kelvin är kär i Tommys flickvän. De blir till slut ovänner och Kelvin blir utslängd.

En dag när Kelvin följer efter ett gäng som stulit en pärm som tillhör en vän till honom så hänger hans pappa efter och det slutar med att pappan blir skjuten och hamnar i koma. I pappans hand fanns en affisch som det stod Skillz på och polisen trodde att han var någonting på spåren på något vis och att det var därför han vart skjuten. Vad är skillz? Jo det är en slags våldsam tävling där deltagarna får med vilka medel som helst samla på sig ringar utsatta inom ett visst område medans folk över hela världen kan spela på vem som vinner på internet. De enda reglerna är att det inte finns några.. Så nu ska Kelvin försöka få tag på förövaren.....

Skills är en film jag inte visste någonting alls om innan jag såg den så gick in med ett helt öppet sinne. Den släpptes igår på DVD (23 Mars). Som ni ser på den första bilden så står det att filmen är ett action äventyr fullknökad med adrenaline, kärlek, musik, skateboard, material arts slagsmål, humor, pistoler och parkour. Den har ju allt den här filmen! Som sagt Sverige levererar.....BAJS! Den här filmen är så dålig att man skratta sig igenom i stort sätt hela . Det känns som filmen är gjort av endast stuntmän som även försöka spela sina roller. Går det? NEJ!

Visst, de är duktiga på på sina hopp och skutt och sparkar. Det enda som är bra är när det är parkour inslag med rätt skön musik i bakrunden vilket görs grymt bra. Men sen då? Fighterna är mindre trovärdiga än amerikansk wrestling. Snygga sparkar och pareringar men när de "träffar" så är det en meter bredvid eller med en bebis hårdhet. Huvudskådisen Marcus Gustafsson som spelar Kelvin går och rynkar pannan igenom hela filmen och visar knappt en känsla trots allt som händer honom. Ändå är han en av de bättre på att framföra en dialog. Resten av skådespelarna spelar antingen över så sjukt mycket eller låter mindre entusiastiska än de som läser på ljudböcker. Var beredda på att ni lär ha volymen nästan på max om ni ska höra va de säger. Jag fick lov att ha engelsk text (svensk fanns ej på dvdn) på för man missa mycket av va de sa annars.

Sean Banan går in och gör en roll som Stretch, en streetdansare som även slåss en del och hjälper Kelvin på resan mot Skillz tävlingen. Men han kunde lika gärna hetat Sean Banan i filmen också för han säger då roouuuumpaa minst 4 gånger och är så där störd som bara han är. Men han gör även några seriösa scener vilket känns mycket ovanligt men gör det ändå ganska bra. Jag tycker regisören kunde bestämt sig för om han skulle vara en pajas eller vara den seriöse som har sett sin bror bli förlamad från nacken och neråt. Nu framstår han mer som han kommit från ett mentalsjukhus lidande av schizofreni. Det är lite synd, för det han gör är roligt men hans karaktär känns inte trovärdig då han svänger så i sitt beteende.

De flesta filmer växer under filmens gång men så är inte fallet här. Filmen kändes lite cool ett tag trots det skrattretande skådespeleriet för att sedan falla platt. Skillz tävlingen var det löjligaste jag sett tror jag och det var det som skulle vart filmens klimax. Man ser hur online spelare världen över blir glada eller arga när deras bet går in eller skiter sig när någon blir nedslagen i Skillz tävlingen vilket ser fruktansvärt kul ut. Nästan så ni lär se det för att det är så löjligt.

Nej nu får det vara nog om den här filmen. Måste ändå säga att jag skrattade rejält ett antal gånger under filmens gång men tyvärr bara av så brutalt dåliga "filmningar" under slagsmålen och framför allt skådespeleriet. Gillar du actionsport så kan det vara kul att se bitar av denna. Det är actionsportare som är med filmen, inga skådespelare. Men skills har de! Parkouren är grym och musiken till helt okej. De borde hållt sig endast till det.

Skills får 2 av 10 snurrsparkar!

Vad tycker du om recensionen? Diskutera och kommentera!