Jack Black är en jätte! Dagens recension: Gullivers Travels

Gullivers Travels (Gullivers Resor) 2010. Komedi, Äventyr, Fantasy. Speltid: 85min
Jack Black, Jason Segel, Emily Blunt, Amanda Peet

Gulliver (Jack Black) är en riktig looser som jobbar i postrummet på en dags tidning i New York och har gjort det för de senaste 10 åren och är nöjd med det. En dag börjar en ny kille i postrummet och Gulliver berättar hur allt ska gå till och att man låta skribenterna vara. Gulliver är lite av en mytoman och hittar på mycket han berättar. Det slutar med att den nya killen blir chef över Gulliver för att han var mer initiativ tagande. Pga detta så blir Gulliver revanch sugen i livet och bestämmer sig för att fråga Darcy (Amanda Peet) en skribent som han vart kär i ända sedan han började i postrummet ut på en date. Han går in på hennes kontor innan han ska gå hem för dagen men tvekar en hel del. Han fegar ur och det slutar med att han måste åka på en resa till Bermuda triangeln istället för henne..

På väg dit han ska mitt ute i havet så börjar det storma rejält. Gulliver slocknar och när han vaknar upp så är han fastbunden och omringad av små små människor. Gulliver har hamnat på ön liliput. Först får han arbeta som en slav men sedan blir han avgudad och hyllad efter att han räddat kungen från en brand genom att släcka elden med sin kissstråle. Gulliver älskar det och det bygger hus och alla möjliga grejer till honom. Nu äntligen är det någon som ser upp till honom. Gulliver hittar historier om sitt liv från "vår" värld som han snott från filmer och säger även att han var president i USA. President the Awsome. Gulliver får även en god liten vän, Horatio (Jason Segel) som han pratar mycket med och diskuterar om deras drömkvinnor Darcy och för Horatio prinsessan Mary (Emily Blunt). Det är en liten rackare som inte tror på Gulliver och alla hans historier och det är generalen Edward. Han försöker med all kraft försöka skicka iväg Gulliver i från deras ö medans Gulliver börjar trivas...

Jag tycker Gullivers Resor var underhållande. Jag gillar Jack Black och hans skämt och det är väldigt mycket av honom i filmen, så är du inget fan av honom så kanske inte den här filmen är för dig. Det är inte heller någon film att ändra sitt tycke på för honom som skådis för han är precis som i alla andra komedier han är med i. Sjunger, flamsar, stutsar runt, grimarserar, driver om att han är fet och så självklart så älskar han klassisk hårdrock. Ja hårdrock, mycket inlag av sådant så som Kiss, Guns n Roses, AC-DC osv.

Som ni förstår är det ingen ytterligare direkt remake utav Gullivers Resor klassikern från 1996/1960 som utspelar sig på 1700-talet och är lik Jonathan Switfs ursprungliga verk. Utan den här filmen är modern och utspelar sig i nutid förutom att själva liliput befolkningen är 1700-tals klädda och pratar gammeldags engelska medans Gulliver snackar mordern amerikanska. Den är inte speciellt lik klassikern i genren heller, visst äventyr är det men det är ändå mest komedi medas den från 1996/1960 var mer av ett mysigt och episkt familje äventyr. Historen är därimot ganska lika, men väldigt morderniesrad med mycket komiska inslag.

Gullivers Resor är ingen super film men en underhållande äventyrs komedi med häftiga effekter som gör att det ser relativt realistiskt ut när Jack Black går omkring som en jätte för lilleputtarna. Humorn är Jack Black i ett nötskal presenteras snyggt. Tycker dock att filmen kan sväva iväg vissa stunder och bli lite fånig vilket ger poäng avdrag. I i slutändan anser jag att det är en trevlig och rolig film att se som passar till hela familjen.

Gullivers Travels får 6 av 10 lilleputtar!

Vad tycker du om recensionen? Kommentera och diskutera!